Kérjük engedélyezze a JavaScript használatát a teljesebb felhasználói élmény érdekében!

Skip to main content

Fejléc linkjei

Group
Group 2
Kiadványok
Jegyvásárlás
Nyelvválasztó
  • English
Akadálymentes
Közösségi média
FacebookInstagramYouTubeFree WiFi
  • Bejelentkezés
LátogatóknakLátogatóknak
  • Nyitvatartás
  • Alaprajz
  • Megközelítés-parkolás
  • Pedagógusok
  • Segítséggel élők
  • Múzeumkert
  • Múzeumi bolt
  • Étel-ital
  • Belépőjegy
  • Házirend
  • Jegyvásárlás
RégészetRégészet
  • Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézet
Online múzeumOnline múzeum
  • Digitális tananyagok
  • Online programok diákoknak
  • Online programok felnőtteknek
  • Magyarul tanuló külföldieknek
  • Virtuális kiállítások
  • MÚZEUMI BLOG
  • MŰTÁRGYADATBÁZIS
  • Műtárgyfotó-rendelés
  • RÉGÉSZETI ADATBÁZIS
KiállításokKiállítások

Fejléc menü Kiemelt kiállítások

Ragyogj! – Ékszerek ideje | Június 22-ig meghosszabbítva !

Nyakék a késő bronzkorból | Hónap kincse

A Seuso-kincs

Kelet és Nyugat határán

  • Mind
  • Állandó
  • Időszaki
  • Virtuális
  • Belföldön
  • Külföldön
  • Kiállítási archívum
ProgramokProgramok

Fejléc menü Kiemelt események

Kutatók Éjszakája a Nemzeti Múzeumban

Nosztalgiabuszos régészeti ásatáslátogatás - Vértesszőlős | BETELT

A barokk varázsa | Családdal a múzeumban

Változások és hagyományok a kutatás módszertanában - Napjaink genealógiája és heraldikája az új kutatási lehetőségek tükrében

  • Eseménynaptár
  • Élő múzeum
  • Családi programok
  • Tárlatvezetés
  • Konferenciák
HírekHírek

Fejléc menü Kiemelt hírek

VIII. Numismatica Centroeuropaea konferencia - „Domini naturales – A dinasztiák pénzei”

Megnyílt a Klebelsberg 150 című tablókiállítás a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen

Törékeny kettősség | Fotókerámiák a Rotundában

Ingyenesen várja látogatóit augusztus 20-án a Magyar Nemzeti Múzeum

  • Aktuális híreink
  • Múzeumi blog
  • Sajtószoba
  • Rólunk írták
  • Hírarchívum
Minden másMinden más
  • Múzeum
    • Rólunk
    • Közadatok
    • Szervezet
    • Tagintézmények
    • Munkatársak
    • Önkéntesek
    • Pályázatok
    • Nemzetközi Projektek
    • Karrier
    • Minőségirányítás
    • Támogatóink
    • Visszaélés bejelentési rendszer
  • Gyűjtemények
    • Régészeti
    • Történeti
    • Éremtár
    • Képcsarnok
    • Fényképtár
    • Adattár
    • Természettudományi Laboratórium
  • Tanulás
    • Múzeumpedagógia
    • Élő múzeum
    • Tárlatvezetés
    • Képzéseink
  • Kutatás
    • Tudnivalók
    • Könyvtár
    • Kiadványok
    • MuseumDigit | 2020
    • Műtárgyadatbázis
    • Kelet "Diorjai"| 2020
    • MuseuMap
    • MuseumDigit | 2019
    • Régészeti Adatbázis
    • Családok, címerek, történetek | 2019
    • Tudományos együttműködések, Projektek
    • 41. Magyar Restaurátorok Nemzetközi Konferenciája | 2019
    • Vallás és megújulás | 2019
    • Pipakonferencia | 2019
    • SEUSO-PROJEKT
    • Kossuth Lajos | 2019
    • Attila’s Europe? | 2019
    • Obszidián konferencia
    • Trianon | 2019
    • PULSZKY 150 | 2019
    • ICOM | Sokféleség a múzeumokban | 2019
    • Mimesis | 2019
    • Múzeumi Játékmustra | 2019
    • Rosti 160 | 2019
    • Régészet: Együtt, Gyorsan, Hatékonyan | 2018
    • MuseumDigit Konferencia | 2018
    • Nemes- és színesfémek a Kárpát-medencében | 2018
    • Szabadság helyett erőszak | 2018
    • Mozaikcsalád | 2018
  • Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézet
  • 28. Múzeumok Majálisa
    • 2025. május 24. szombat - programok
    • 2025. május 25. vasárnap - programok
    • Résztvevő múzeumok, közgyűjtemények
    • 28. Múzeumok Majálisa letölthető programfüzet
KeresésKeresés

Morzsa

  1. Magyar Nemzeti Múzeum
  2. Gyűjtemények
  3. Történeti Tár
  4. Üveg- és Kerámiagyűjtemény II.

Üveg- és Kerámiagyűjtemény II.

Üveg- és Kerámiagyűjtemény II.

  • Facebook
  • Twitter
  • tumblr

Történeti Tár

A történelmi Magyarország újkortól napjainkig terjedő időszakából származó emlékek tára.

5
Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra

Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra

1938

Az Oltáriszentség különleges szakralitása tudatosításának szándékával készített emblematikus, ólmozott, centrumában, csillag alakú dicsfényben helyezkedik el a kép központi ábrája, az Úrfelmutatás. A kompozíció geometrikus zártsága, a visszafogott színkezelés, az ólomkeretek dominanciája, az ábrázolt képet méltóságteljessé, kiemelt jelentőségűvé teszi. Az ábrázolásmód jellemző sajátossága a dekoratív stilizálás s a fő motívum részletgazdag, gotizáló hatású hangulata. Az erős kontrasztok alkalmazása új, sajátos vonása a Róth-életműnek (terv és kivitelezés egyaránt Róth Miksáé).

A kép felirata:”EUCHARISTIA VINCULUM CARITATIS, BUDAPEST 1938”

A mű közvetlenül az alkotó műhelyéből, özvegyétől származik. Az eredetileg négy részes képsorozat két másik, szintén közgyűjteményben őrzött darabja ismert, a negyedik még lappang.

Emléktányér

Emléktányér

1907

A gépi korongozású, ólommázas, keménycserép jubileumi tányér az 1907. évi, pécsi „ORSZÁGOS IPAR-MEZŐGAZDASÁGI és MŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS”-ra készült. Az edény áttört rácsos peremén a kereszteződésekben erősen stilizált, kézzel festett, aranyozott, kék virágmotívumok ismétlődnek. Tükrében litografált technikával, kék alapon, Pécs látképe előtt az ipart és a mezőgazdaságot szimbolizáló nőalakok láthatók.

Jegye beazonosíthatatlan.

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza

1951. 02.24.

Korong alakú talpon álló, tölcséres, erősen kihajló szájperemű, kétrétegű, csiszolt üvegváza. Magyar üveggyár (Ajka?) terméke. Elején szájpereme alá a következő feliratot vésték: „Forró szeretettel Rákosi Pajtásnak Devecseri járás úttörői. 1951.II.24.” 

A műtárgy gyűjtés a Pártközponttól.

Zenélő fedeles söröskupa

Zenélő fedeles söröskupa

1920-30-as évek

Tagozott kerek talpon álló egyenes kőcserép edénytest, amelyen alsó és felső gyűrűs öv között színes litografált naturalizáló növényi ág-mintás kompozíció látható, ferdén végighúzódó kartusos szalagdísszel. A szalagon „Budapesti emlék” felirat. Füle laposabban ívelő széles szalagfül, kétoldalt keretezett pontsor díszítéssel.

Fém billentője kartusos, felnyíló fedele tagolt, szegélyein felirattal: „Erst mach dein Sach, dann trink und lach”. A fedél tetején hármas tagozott gömb illetve lapított gomb fogantyú. Az edénytest aljába kulccsal felhúzható zenélő szerkezetet rejtettek, amelyet „Sternberg Ármin és Testvére cs. és kir. szabad. hangszergyára” készített.

Az edényt Mónus Illés kapta ajándékba szervezett munkásoktól.

Ivó- és fürdőkúra poharak

Ivó- és fürdőkúra poharak

19-20. század fordulója

A formába öntött, üveggyári szériaként gyártott poharak mindegyike valamilyen célból készült emlékpohár, a Monarchia különböző területeiről. Homlokzatukra égetett zománcképeik és felirataik határolják be őket. Az első üvegpohár lapos alakja alapján ivókúra edény, a fürdőépületeivel ábrázolt Matlárházáról. A második pohár szintén fürdőkúra emlék. Grafikája a korytniczai fürdő bejáratát mutatja. A harmadik pohár hengeres, városképes: Podolini emlék. Ábrája matricával készült. A negyedik is henger alakú. A ráégetett zománckép a selmecbányai kálváriát ábrázolja, ahogy felirata is igazolja. Az ötödik pohár a máriagyűdi búcsújáró helyről származik, ezt szintén ivókúra céljaira használták.

A fürdőhelyek látogatása a dualizmus korában jött divatba a középosztálybeli társadalmi rétegek körében.

Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra

1938

Az Oltáriszentség különleges szakralitása tudatosításának szándékával készített emblematikus, ólmozott, centrumában, csillag alakú dicsfényben helyezkedik el a kép központi ábrája, az Úrfelmutatás. A kompozíció geometrikus zártsága, a visszafogott színkezelés, az ólomkeretek dominanciája, az ábrázolt képet méltóságteljessé, kiemelt jelentőségűvé teszi. Az ábrázolásmód jellemző sajátossága a dekoratív stilizálás s a fő motívum részletgazdag, gotizáló hatású hangulata. Az erős kontrasztok alkalmazása új, sajátos vonása a Róth-életműnek (terv és kivitelezés egyaránt Róth Miksáé).

A kép felirata:”EUCHARISTIA VINCULUM CARITATIS, BUDAPEST 1938”

A mű közvetlenül az alkotó műhelyéből, özvegyétől származik. Az eredetileg négy részes képsorozat két másik, szintén közgyűjteményben őrzött darabja ismert, a negyedik még lappang.

Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra

Emléktányér

1907

A gépi korongozású, ólommázas, keménycserép jubileumi tányér az 1907. évi, pécsi „ORSZÁGOS IPAR-MEZŐGAZDASÁGI és MŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS”-ra készült. Az edény áttört rácsos peremén a kereszteződésekben erősen stilizált, kézzel festett, aranyozott, kék virágmotívumok ismétlődnek. Tükrében litografált technikával, kék alapon, Pécs látképe előtt az ipart és a mezőgazdaságot szimbolizáló nőalakok láthatók.

Jegye beazonosíthatatlan.

Emléktányér

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza

1951. 02.24.

Korong alakú talpon álló, tölcséres, erősen kihajló szájperemű, kétrétegű, csiszolt üvegváza. Magyar üveggyár (Ajka?) terméke. Elején szájpereme alá a következő feliratot vésték: „Forró szeretettel Rákosi Pajtásnak Devecseri járás úttörői. 1951.II.24.” 

A műtárgy gyűjtés a Pártközponttól.

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza

Zenélő fedeles söröskupa

1920-30-as évek

Tagozott kerek talpon álló egyenes kőcserép edénytest, amelyen alsó és felső gyűrűs öv között színes litografált naturalizáló növényi ág-mintás kompozíció látható, ferdén végighúzódó kartusos szalagdísszel. A szalagon „Budapesti emlék” felirat. Füle laposabban ívelő széles szalagfül, kétoldalt keretezett pontsor díszítéssel.

Fém billentője kartusos, felnyíló fedele tagolt, szegélyein felirattal: „Erst mach dein Sach, dann trink und lach”. A fedél tetején hármas tagozott gömb illetve lapított gomb fogantyú. Az edénytest aljába kulccsal felhúzható zenélő szerkezetet rejtettek, amelyet „Sternberg Ármin és Testvére cs. és kir. szabad. hangszergyára” készített.

Az edényt Mónus Illés kapta ajándékba szervezett munkásoktól.

Zenélő fedeles söröskupa

Ivó- és fürdőkúra poharak

19-20. század fordulója

A formába öntött, üveggyári szériaként gyártott poharak mindegyike valamilyen célból készült emlékpohár, a Monarchia különböző területeiről. Homlokzatukra égetett zománcképeik és felirataik határolják be őket. Az első üvegpohár lapos alakja alapján ivókúra edény, a fürdőépületeivel ábrázolt Matlárházáról. A második pohár szintén fürdőkúra emlék. Grafikája a korytniczai fürdő bejáratát mutatja. A harmadik pohár hengeres, városképes: Podolini emlék. Ábrája matricával készült. A negyedik is henger alakú. A ráégetett zománckép a selmecbányai kálváriát ábrázolja, ahogy felirata is igazolja. Az ötödik pohár a máriagyűdi búcsújáró helyről származik, ezt szintén ivókúra céljaira használták.

A fürdőhelyek látogatása a dualizmus korában jött divatba a középosztálybeli társadalmi rétegek körében.

Ivó- és fürdőkúra poharak
Üveg- és Kerámiagyűjtemény II.

Támogatóink

Nemzeti Kulturális Alap Országos Széchényi Könyvtár Kulturális Örökség Napok

Lábléc

Hírlevél

Értesüljön elsőként a Magyar Nemzeti Múzeum eseményeiről és kiállításairól!

Lábléc menu

  • Látogatóknak
  • Kiállítások
  • Programok
  • Hírek
  • Múzeum
  • Gyűjtemények
  • Tanulás
  • Kutatás

Másodlagos lábléc menü

  • Kapcsolat
  • Press
  • Honlaptérkép
  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Impresszum
tripadvisor - 2017 travellers' choice
szallas.hu
Év Honlapja Különdíj, 2015
Év Honlapja Különdíj, 2020
ISO 9001

A múzeum elérhetőségei

Group Magyar Nemzeti Múzeum
1088 Budapest Múzeum krt. 14–16.
+36 1 327 77 00 +36 1 327 7749 500 Ft - 1600 Ft

© 2025 Minden jog fenntartva.

Készítette az Integral Vision.