
Történeti Tár
A történelmi Magyarország újkortól napjainkig terjedő időszakából származó emlékek tára.


Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra
1938
Az Oltáriszentség különleges szakralitása tudatosításának szándékával készített emblematikus, ólmozott, centrumában, csillag alakú dicsfényben helyezkedik el a kép központi ábrája, az Úrfelmutatás. A kompozíció geometrikus zártsága, a visszafogott színkezelés, az ólomkeretek dominanciája, az ábrázolt képet méltóságteljessé, kiemelt jelentőségűvé teszi. Az ábrázolásmód jellemző sajátossága a dekoratív stilizálás s a fő motívum részletgazdag, gotizáló hatású hangulata. Az erős kontrasztok alkalmazása új, sajátos vonása a Róth-életműnek (terv és kivitelezés egyaránt Róth Miksáé).
A kép felirata:”EUCHARISTIA VINCULUM CARITATIS, BUDAPEST 1938”
A mű közvetlenül az alkotó műhelyéből, özvegyétől származik. Az eredetileg négy részes képsorozat két másik, szintén közgyűjteményben őrzött darabja ismert, a negyedik még lappang.

Emléktányér
1907
A gépi korongozású, ólommázas, keménycserép jubileumi tányér az 1907. évi, pécsi „ORSZÁGOS IPAR-MEZŐGAZDASÁGI és MŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS”-ra készült. Az edény áttört rácsos peremén a kereszteződésekben erősen stilizált, kézzel festett, aranyozott, kék virágmotívumok ismétlődnek. Tükrében litografált technikával, kék alapon, Pécs látképe előtt az ipart és a mezőgazdaságot szimbolizáló nőalakok láthatók.
Jegye beazonosíthatatlan.

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza
1951. 02.24.
Korong alakú talpon álló, tölcséres, erősen kihajló szájperemű, kétrétegű, csiszolt üvegváza. Magyar üveggyár (Ajka?) terméke. Elején szájpereme alá a következő feliratot vésték: „Forró szeretettel Rákosi Pajtásnak Devecseri járás úttörői. 1951.II.24.”
A műtárgy gyűjtés a Pártközponttól.

Zenélő fedeles söröskupa
1920-30-as évek
Tagozott kerek talpon álló egyenes kőcserép edénytest, amelyen alsó és felső gyűrűs öv között színes litografált naturalizáló növényi ág-mintás kompozíció látható, ferdén végighúzódó kartusos szalagdísszel. A szalagon „Budapesti emlék” felirat. Füle laposabban ívelő széles szalagfül, kétoldalt keretezett pontsor díszítéssel.
Fém billentője kartusos, felnyíló fedele tagolt, szegélyein felirattal: „Erst mach dein Sach, dann trink und lach”. A fedél tetején hármas tagozott gömb illetve lapított gomb fogantyú. Az edénytest aljába kulccsal felhúzható zenélő szerkezetet rejtettek, amelyet „Sternberg Ármin és Testvére cs. és kir. szabad. hangszergyára” készített.
Az edényt Mónus Illés kapta ajándékba szervezett munkásoktól.

Ivó- és fürdőkúra poharak
19-20. század fordulója
A formába öntött, üveggyári szériaként gyártott poharak mindegyike valamilyen célból készült emlékpohár, a Monarchia különböző területeiről. Homlokzatukra égetett zománcképeik és felirataik határolják be őket. Az első üvegpohár lapos alakja alapján ivókúra edény, a fürdőépületeivel ábrázolt Matlárházáról. A második pohár szintén fürdőkúra emlék. Grafikája a korytniczai fürdő bejáratát mutatja. A harmadik pohár hengeres, városképes: Podolini emlék. Ábrája matricával készült. A negyedik is henger alakú. A ráégetett zománckép a selmecbányai kálváriát ábrázolja, ahogy felirata is igazolja. Az ötödik pohár a máriagyűdi búcsújáró helyről származik, ezt szintén ivókúra céljaira használták.
A fürdőhelyek látogatása a dualizmus korában jött divatba a középosztálybeli társadalmi rétegek körében.
Kabinet üvegfestmény az Eucharisztikus Kongresszusra
1938
Az Oltáriszentség különleges szakralitása tudatosításának szándékával készített emblematikus, ólmozott, centrumában, csillag alakú dicsfényben helyezkedik el a kép központi ábrája, az Úrfelmutatás. A kompozíció geometrikus zártsága, a visszafogott színkezelés, az ólomkeretek dominanciája, az ábrázolt képet méltóságteljessé, kiemelt jelentőségűvé teszi. Az ábrázolásmód jellemző sajátossága a dekoratív stilizálás s a fő motívum részletgazdag, gotizáló hatású hangulata. Az erős kontrasztok alkalmazása új, sajátos vonása a Róth-életműnek (terv és kivitelezés egyaránt Róth Miksáé).
A kép felirata:”EUCHARISTIA VINCULUM CARITATIS, BUDAPEST 1938”
A mű közvetlenül az alkotó műhelyéből, özvegyétől származik. Az eredetileg négy részes képsorozat két másik, szintén közgyűjteményben őrzött darabja ismert, a negyedik még lappang.

Emléktányér
1907
A gépi korongozású, ólommázas, keménycserép jubileumi tányér az 1907. évi, pécsi „ORSZÁGOS IPAR-MEZŐGAZDASÁGI és MŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS”-ra készült. Az edény áttört rácsos peremén a kereszteződésekben erősen stilizált, kézzel festett, aranyozott, kék virágmotívumok ismétlődnek. Tükrében litografált technikával, kék alapon, Pécs látképe előtt az ipart és a mezőgazdaságot szimbolizáló nőalakok láthatók.
Jegye beazonosíthatatlan.

Rákosi Mátyásnak ajánlott váza
1951. 02.24.
Korong alakú talpon álló, tölcséres, erősen kihajló szájperemű, kétrétegű, csiszolt üvegváza. Magyar üveggyár (Ajka?) terméke. Elején szájpereme alá a következő feliratot vésték: „Forró szeretettel Rákosi Pajtásnak Devecseri járás úttörői. 1951.II.24.”
A műtárgy gyűjtés a Pártközponttól.

Zenélő fedeles söröskupa
1920-30-as évek
Tagozott kerek talpon álló egyenes kőcserép edénytest, amelyen alsó és felső gyűrűs öv között színes litografált naturalizáló növényi ág-mintás kompozíció látható, ferdén végighúzódó kartusos szalagdísszel. A szalagon „Budapesti emlék” felirat. Füle laposabban ívelő széles szalagfül, kétoldalt keretezett pontsor díszítéssel.
Fém billentője kartusos, felnyíló fedele tagolt, szegélyein felirattal: „Erst mach dein Sach, dann trink und lach”. A fedél tetején hármas tagozott gömb illetve lapított gomb fogantyú. Az edénytest aljába kulccsal felhúzható zenélő szerkezetet rejtettek, amelyet „Sternberg Ármin és Testvére cs. és kir. szabad. hangszergyára” készített.
Az edényt Mónus Illés kapta ajándékba szervezett munkásoktól.

Ivó- és fürdőkúra poharak
19-20. század fordulója
A formába öntött, üveggyári szériaként gyártott poharak mindegyike valamilyen célból készült emlékpohár, a Monarchia különböző területeiről. Homlokzatukra égetett zománcképeik és felirataik határolják be őket. Az első üvegpohár lapos alakja alapján ivókúra edény, a fürdőépületeivel ábrázolt Matlárházáról. A második pohár szintén fürdőkúra emlék. Grafikája a korytniczai fürdő bejáratát mutatja. A harmadik pohár hengeres, városképes: Podolini emlék. Ábrája matricával készült. A negyedik is henger alakú. A ráégetett zománckép a selmecbányai kálváriát ábrázolja, ahogy felirata is igazolja. Az ötödik pohár a máriagyűdi búcsújáró helyről származik, ezt szintén ivókúra céljaira használták.
A fürdőhelyek látogatása a dualizmus korában jött divatba a középosztálybeli társadalmi rétegek körében.

