Kérjük engedélyezze a JavaScript használatát a teljesebb felhasználói élmény érdekében!

Skip to main content

Fejléc linkjei

Group
Group 2
Kiadványok
Jegyvásárlás
Nyelvválasztó
  • English
Akadálymentes
Közösségi média
FacebookInstagramYouTubeFree WiFi
  • Bejelentkezés
LátogatóknakLátogatóknak
  • Nyitvatartás
  • Alaprajz
  • Megközelítés-parkolás
  • Pedagógusok
  • Segítséggel élők
  • Múzeumkert
  • Múzeumi bolt
  • Étel-ital
  • Belépőjegy
  • Házirend
  • Jegyvásárlás
RégészetRégészet
  • Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézet
Online múzeumOnline múzeum
  • Digitális tananyagok
  • Online programok diákoknak
  • Online programok felnőtteknek
  • Magyarul tanuló külföldieknek
  • Virtuális kiállítások
  • MÚZEUMI BLOG
  • MŰTÁRGYADATBÁZIS
  • Műtárgyfotó-rendelés
  • RÉGÉSZETI ADATBÁZIS
KiállításokKiállítások

Fejléc menü Kiemelt kiállítások

Ragyogj! – Ékszerek ideje | Június 22-ig meghosszabbítva !

Nyakék a késő bronzkorból | Hónap kincse

A Seuso-kincs

Kelet és Nyugat határán

  • Mind
  • Állandó
  • Időszaki
  • Virtuális
  • Belföldön
  • Külföldön
  • Kiállítási archívum
ProgramokProgramok

Fejléc menü Kiemelt események

Kutatók Éjszakája a Nemzeti Múzeumban

Nosztalgiabuszos régészeti ásatáslátogatás - Vértesszőlős | BETELT

A barokk varázsa | Családdal a múzeumban

Babával a múzeumban! | Évszázadok ízei: a barokk és a 19. század

  • Eseménynaptár
  • Élő múzeum
  • Családi programok
  • Tárlatvezetés
  • Konferenciák
HírekHírek

Fejléc menü Kiemelt hírek

VIII. Numismatica Centroeuropaea konferencia - „Domini naturales – A dinasztiák pénzei”

Megnyílt a Klebelsberg 150 című tablókiállítás a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen

Törékeny kettősség | Fotókerámiák a Rotundában

Ingyenesen várja látogatóit augusztus 20-án a Magyar Nemzeti Múzeum

  • Aktuális híreink
  • Múzeumi blog
  • Sajtószoba
  • Rólunk írták
  • Hírarchívum
Minden másMinden más
  • Múzeum
    • Rólunk
    • Közadatok
    • Szervezet
    • Tagintézmények
    • Munkatársak
    • Önkéntesek
    • Pályázatok
    • Nemzetközi Projektek
    • Karrier
    • Minőségirányítás
    • Támogatóink
    • Visszaélés bejelentési rendszer
  • Gyűjtemények
    • Régészeti
    • Történeti
    • Éremtár
    • Képcsarnok
    • Fényképtár
    • Adattár
    • Természettudományi Laboratórium
  • Tanulás
    • Múzeumpedagógia
    • Élő múzeum
    • Tárlatvezetés
    • Képzéseink
  • Kutatás
    • Tudnivalók
    • Könyvtár
    • Kiadványok
    • MuseumDigit | 2020
    • Műtárgyadatbázis
    • Kelet "Diorjai"| 2020
    • MuseuMap
    • MuseumDigit | 2019
    • Régészeti Adatbázis
    • Családok, címerek, történetek | 2019
    • Tudományos együttműködések, Projektek
    • 41. Magyar Restaurátorok Nemzetközi Konferenciája | 2019
    • Vallás és megújulás | 2019
    • Pipakonferencia | 2019
    • SEUSO-PROJEKT
    • Kossuth Lajos | 2019
    • Attila’s Europe? | 2019
    • Obszidián konferencia
    • Trianon | 2019
    • PULSZKY 150 | 2019
    • ICOM | Sokféleség a múzeumokban | 2019
    • Mimesis | 2019
    • Múzeumi Játékmustra | 2019
    • Rosti 160 | 2019
    • Régészet: Együtt, Gyorsan, Hatékonyan | 2018
    • MuseumDigit Konferencia | 2018
    • Nemes- és színesfémek a Kárpát-medencében | 2018
    • Szabadság helyett erőszak | 2018
    • Mozaikcsalád | 2018
  • Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézet
  • 28. Múzeumok Majálisa
    • 2025. május 24. szombat - programok
    • 2025. május 25. vasárnap - programok
    • Résztvevő múzeumok, közgyűjtemények
    • 28. Múzeumok Majálisa letölthető programfüzet
KeresésKeresés

Morzsa

  1. Magyar Nemzeti Múzeum
  2. Gyűjtemények
  3. Régészeti Tár
  4. Középkori ötvösgyűjtemény

Középkori ötvösgyűjtemény

Középkori ötvösgyűjtemény

  • Facebook
  • Twitter
  • tumblr

Régészeti Tár

Feladata a Magyarország területén előkerült régészeti leletanyag tudományos kutatása, feldolgozása és őrzése.

2
Monomakhosz-korona

Monomakhosz-korona

Az 1861-ben Nyitraivánkán előkerült bizánci rekeszzománcos együttes hét félköríves aranylemeze IX. Monomakhosz Konstantin „római” császárt (uralk. 1042–1055) és hat álló nőalakot ábrázol, míg két medalionon az apostoli testvérpár, Szent András és Péter mellképe jelenik meg. A méretben párosan csökkenő, női alakokat ábrázoló lemezeken a Makedón dinasztia utolsó leszármazottai, Zoé (†1050), és nővére, Theodóra császárnő (†1056), két táncosnő és két erényalak, az Igazság és az Alázat jelenik meg, madaras indadísszel illetve (az erények) cipruspárral körülvéve. A lemezek eredetileg egy sapkára lehettek felerősítve és egyetemes békeprogramjuk szaszanida, iszlám, antik és ószövetségi kontextusban is értelmezhető volt, míg a két apostol, melyek másodlagos felhasználásban kerültek ebbe az együttesbe, Rómára és Konstantinápolyra, tevékenységük színhelyére, és az általuk vezetett latin illetve görög egyházra utalt.

Bizánci szenteltvíztartó Beszterecről

Bizánci szenteltvíztartó Beszterecről

A görög feliratos bizánci aranyozott ezüst szenteltvíztartót három – részben rekonstruált – oroszlános-griffes láb hordozza, teste hatszögű alapon képzett, szélesebb alsó részét lépcsős, rézsűs tag köti össze a keskenyebb felső résszel. Mozgatható felső fogója két ifjú büsztjénél kapcsolódik az edényhez, s felül, az ifjak mellrészének a szintjén található a rontott görög felirat, melynek jelenlegi olvasata: „Krisztus, a gyógyulások élő forrása”. Az edényt borító palmettás indák körponcolt háttér előtt helyezkednek el, és az indák alsó, mandulaalakú terében három palmetta három mitologikus vaddal váltakozik. A palmetták kínai minták alapján a bizánci császári udvarban a 10. század közepén megújított ún. virág-levél-
ornamentika korai emlékei.

Monomakhosz-korona

Az 1861-ben Nyitraivánkán előkerült bizánci rekeszzománcos együttes hét félköríves aranylemeze IX. Monomakhosz Konstantin „római” császárt (uralk. 1042–1055) és hat álló nőalakot ábrázol, míg két medalionon az apostoli testvérpár, Szent András és Péter mellképe jelenik meg. A méretben párosan csökkenő, női alakokat ábrázoló lemezeken a Makedón dinasztia utolsó leszármazottai, Zoé (†1050), és nővére, Theodóra császárnő (†1056), két táncosnő és két erényalak, az Igazság és az Alázat jelenik meg, madaras indadísszel illetve (az erények) cipruspárral körülvéve. A lemezek eredetileg egy sapkára lehettek felerősítve és egyetemes békeprogramjuk szaszanida, iszlám, antik és ószövetségi kontextusban is értelmezhető volt, míg a két apostol, melyek másodlagos felhasználásban kerültek ebbe az együttesbe, Rómára és Konstantinápolyra, tevékenységük színhelyére, és az általuk vezetett latin illetve görög egyházra utalt.

Monomakhosz-korona

Bizánci szenteltvíztartó Beszterecről

A görög feliratos bizánci aranyozott ezüst szenteltvíztartót három – részben rekonstruált – oroszlános-griffes láb hordozza, teste hatszögű alapon képzett, szélesebb alsó részét lépcsős, rézsűs tag köti össze a keskenyebb felső résszel. Mozgatható felső fogója két ifjú büsztjénél kapcsolódik az edényhez, s felül, az ifjak mellrészének a szintjén található a rontott görög felirat, melynek jelenlegi olvasata: „Krisztus, a gyógyulások élő forrása”. Az edényt borító palmettás indák körponcolt háttér előtt helyezkednek el, és az indák alsó, mandulaalakú terében három palmetta három mitologikus vaddal váltakozik. A palmetták kínai minták alapján a bizánci császári udvarban a 10. század közepén megújított ún. virág-levél-
ornamentika korai emlékei.

Bizánci szenteltvíztartó Beszterecről
Középkori ötvösgyűjtemény

Támogatóink

Nemzeti Kulturális Alap Országos Széchényi Könyvtár Kulturális Örökség Napok

Lábléc

Hírlevél

Értesüljön elsőként a Magyar Nemzeti Múzeum eseményeiről és kiállításairól!

Lábléc menu

  • Látogatóknak
  • Kiállítások
  • Programok
  • Hírek
  • Múzeum
  • Gyűjtemények
  • Tanulás
  • Kutatás

Másodlagos lábléc menü

  • Kapcsolat
  • Press
  • Honlaptérkép
  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Impresszum
tripadvisor - 2017 travellers' choice
szallas.hu
Év Honlapja Különdíj, 2015
Év Honlapja Különdíj, 2020
ISO 9001

A múzeum elérhetőségei

Group Magyar Nemzeti Múzeum
1088 Budapest Múzeum krt. 14–16.
+36 1 327 77 00 +36 1 327 7749 500 Ft - 1600 Ft

© 2025 Minden jog fenntartva.

Készítette az Integral Vision.