Felnőtt programok megvalósítási lehetőségei múzeumi keretek között |

Az Európai Unió Erasmus + programjának támogatásával múzeumunk partnerként vesz részt az „Adults in museums” projektben 2017 szeptembere és 2018 augusztusa között. Az észtországi koordinátor Parnüi Múzeum mellett partnerként még a Szlovák Nemzeti Múzeum turócszentmártoni intézményi egységei vesznek részt.

A projekt elsődleges célja a különböző nemzetiségű, profilú és méretű múzeumok közötti tapasztalatcsere és tudásmegosztás elősegítése az – elsődlegesen – felnőtteknek szóló programok és lehetőségek terén, melyet elsősorban az érintett területeken dolgozó múzeumi szakemberek mobilitásával: 3 tanulmányi látogatással valósítunk meg a mindhárom partner anyaintézményében.

Szlovákiai tanulmányút

Az első ilyen tanulmányi látogatásra 2017. december 16. és 20. között került sor a Szlovák Nemzeti Múzeumban, Turócszentmártonban négy kollégánk, illetve önkéntesünk: Tolnai-Pálóczy Enikő, Suba Eszter Leona, Biró Dávid és Zsombéki Blanka részvételével.

A találkozó első napján a résztvevő múzeumok munkatársai angol nyelvű, vetített képes szakmai bemutatkozással készültek egyenként kb. 60 perc terjedelemben – egymás szervezeti felépítésének, kiállítási és interpretációs gyakorlatának alaposabb megismerésére.

1. Parnüi Múzeum 
A projektkoordinátor észt múzeum egy negyvenezres városban működő, részben városi, részben állami fenntartású, de emellett projekt alapon is finanszírozott intézmény. Az 1896-ban alapított múzeum a kőkortól napjainkig tartó időszakból kb. 200.000 darabot számláló gyűjteménnyel rendelkezik. Fő céljuk, hogy visszatérő látogatókat szerezzenek a város egyetlen múzeumaként, folyamatos kulturális alapellátást és sokszínű programkínálatot biztosítsanak, valamint aktív közösségi helyszínt a helyi közösség minden tagjának.

A város oktatási programjába illeszkedően az iskolai csoportok számára kötelező az órarendbe integrált múzeumi foglalkozás évente meghatározott óraszámban – ennek köszönhetően változatos múzeumpedagógiai kínálattal rendelkeznek. A múzeum sok pályázaton vesz részt azzal a céllal, hogy a programjaikat ingyen tudják biztosítani a diákok részére.  Vonzó és széleskörű programkínálatukban a múzeumpedagógiai programok nagy hangsúlyt kaptak. Ezekből kiemelték a tavalyi év tematikus programcsaládját, amely a tengerhez és annak sokoldalú, évszázados hagyományaihoz kötődött.

Emellett jó gyakorlatként röviden bemutatták a következő projektjeiket:

  • „Nyitott játszótér” - felfedező családi program
  • Felfedezés alapú tanulás tanítása már a tanár szakos hallgatóknak is
  • Gyerek rajzpályázatból múzeumi kabala készítése – múzeumi kreatív szakember vezetésével
  • Mérőlabor – a legkorábbi régészeti korszakok gyerekközpontú bemutatásához
  • 19. századi iskolai életet bemutató osztályterem – egy profi színész tanár közreműködésével
  • Nyári régészeti workshopok aktuális kutatások bemutatására régészek közreműködésével
  • Régészeti homokozó gyerekeknek
  • Felnőtteknek szóló tematikus előadássorozat saját kollégáikkal valamint külsősökkel (fő célcsoportok között kiemelten a tanárok és idegenvezetők)
  • Történelem ízei – falatok a kiállításban c. több érzékre ható exkluzív vezetés-sorozat korszakokon át

2. Magyar Nemzeti Múzeum
A Magyar Nemzeti Múzeum munkatársai részletesen bemutatták a múzeum történetét, az aktuális interpretációs, kommunikációs és finanszírozási modelleket, a jelenleg elérhető sokszínű program- és módszertani kínálatot, az idei statisztikai mutatókat, az önkéntes programot, nagyrendezvényeket és együttműködési irányokat. A nemzetközi viszonylatban is kiemelkedően jól működő önkéntes programunk annyira elnyerte mindkét múzeum tetszését, hogy kérték, a következő alkalommal erről részletesen beszéljünk a magyarországi projektnapok alkalmával.

3. Szlovák Nemzeti Múzeum – Turócszentmárton, Néprajzi Múzeum és filiáléi
A prezentációk zárásaként a vendéglátó szlovák múzeum mutatkozott be. A központi szlovák nemzeti múzeumi szervezet alá tartozó, a 60.000 lakosú Turócszentmártonban székelő Néprajzi Múzeumhoz további öt intézmény tartozik a városban (Martin Benka Emlékház, Csehek Múzeuma, Andrej Kmety Múzeum, Szlovák Falumúzeum, Romamúzeum).

A vendéglátók fő tevékenységként a tárlatvezetéseket és a múzeumpedagógiai programokat mutatták be, melyekkel évi mintegy 6000 látogatót vonzanak be az egyes kiállítási helyszínekre. A múzeumpedagógiai programok közül elsődlegesen a több célcsoport számára kidolgozott füzetekkel és kutatólapokkal ismertették meg a résztvevőket. A családi lapok mellett nagy jelentőséget tulajdonítanak a pedagógusoknak szóló segédanyagok biztosítására, így könnyítve meg az iskolai osztályok részére akár az önálló tájékozódási lehetőséget is a múzeumban. Állandó programkínálatukban a néprajzi év minden második hétvégéjén további tevékenységekkel várják a látogatókat. Emellett időszakosan népi mesterségek bemutatkozása is elérhető az egyes kiállítási terekben.

A délután folyamán a résztvevők számára látogatást szerveztek a legnagyobb szlovákiai szabadtéri falumúzeumba, amelyben több, mint 200 eredeti ház található az ország fontosabb régióiból. Egy szakvezetés során megismertük a szlovákiai tájegységek, nemzetiségek és társadalmi csoportok sajátos építészetét és tárgykultúráját, valamint a bemutatás általuk használt gyakorlatát. A legérdekfeszítőbb az aktuális kiállítási helyszínek és programkínálat szempontjából a szabadtéri múzeum területén a 2004-ben megnyitott romamúzeum volt, amely közösségi és múzeumpedagógiai térként is folyamatosan használatban van – az integrációs törekvések és komplex foglalkozások egyik fontos helyszíne. 

A látogatás után a Néprajzi Múzeumba visszatérve alkalmunk nyílt kipróbálni a zsindelykészítés folyamatát, a szövőszéket, és egy különleges tésztából készülő hagyományos karácsonyfadísz készítését, amelyeket helyi szakavatott mesterek mutattak be nekünk és a látogatóknak.

A nap zárásaként tradicionális szlovák nemzeti vacsorával készültek vendéglátóink.

A tanulmányút második napja Besztercebányára vezetett, ahol először a Szlovák Nemzeti Múzeumhoz tartozó Múzeumi Oktatási és Nevelési szervezet munkatársainak előadásait hallgattuk meg a központi épületükben. Jaroslav Hanko bemutatta azt, hogy az intézmény milyen oktatási aktivitásokkal várja az érdeklődőket múzeumi kereteken belül, külön említve a hosszú távú és a rövidtávú programokat.

  • Gyerekeknek szóló kiadványt is bemutatott, amely várak-kastélyok feldolgozását célozza családok részére korhű történetek alapján, valamint kapcsolódó kreatív foglalkozásaikról is szót ejtett.
  • A várakhoz kötődően elindult egy „fogható középkor” projekt is, csupa tárgymásolattal, itt a hozzá kapcsolódó kiadvány biztosítja a tanárok számára az eligazodást.
  • Bemutatta a szlovák múzeumi egyesületet, amelybe 96 múzeum tartozik, 1991 óta fognak össze önkéntes alapon; emellett kiemelte az általuk is nagyon kedvelt NEMO rendszerét, ahol tapasztalatokat, anyagokat osztanak meg a kollégákkal.
  • A 3000 példányban megjelenő Jó Iskola c. folyóiratban tájékoztatják a pedagógusokat az aktuális lehetőségekről, eddigi eredményekről. 
  • Sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy Szlovákiában egyelőre még nincs múzeumpedagógus képzés, így többek között kulturális szakemberek, művelődésszervezők látják el ezt a feladatkört az egyes intézményekben.

A második prezentáció során az idősek számára kidolgozott programcsomagot mutatták be nekünk. Ez tartalmaz többek közt az e-learning, a nyelvtanulás, illetve workshopok, konferenciák, kutatások és továbbképzések területén megnyilvánuló lehetőségeket is.

Folytatásképpen egy olyan, emlékezésre épülő mintaprojektet mutattak be részletesebben, amely során az idősek énekeltek, zenéltek, verset mondtak, stb., mindezzel megelevenítve, hogy mire emlékeznek az 50-es 60-as élvekből. Közösségi emlékezetet alkottak tehát a résztvevők, különféle dramaturgiai elemekkel színesítve.

Ezt követően kívülről tekintettük meg a Nemzeti Felkelés Múzeumát, sajnos így nem nyílt mód az újszerű kiállítás megismerésére. A délután folyamán Besztercebánya történetével, néhány fontosabb műemlékével egy tematikus séta keretében ismerkedtünk meg.

A harmadik napon a Néprajzi Múzeum egyik múzeumpedagógiai programján vettünk részt, amelynek a címe: „A cserpáktól a brindzáig”. Itt megismertük a pásztorok tárgyi kultúráját és egy sajátos szlovák eszközt, amelyet ez a csoport használt, és a kiállításban is található több belőle. A foglalkozás gondolatmenete egy tárgy kézbevételétől eljutott egy közösségi identitás megismeréséig. A múzeumi órát egy tárlatvezetés követte, amely során a múzeum felújításra váró állandó kiállítási egységeit néztük meg szakvezetéssel.

A néprajzi kiállításban a 20. század eleji tárgyi anyag részben az évszakok szerinti rendszerben van kiállítva. Emellett gazdag 20. századi viseletanyaggal is rendelkezik a múzeum, ez jelenleg tájegységek és viseleti típusok szerint van kiállítva, újrarendezés előtt áll. A múzeumban található gyűjteményből egy anyagtípusok szerint rendezett kiállításrészt is megtekintettünk: üveg, kő, fém, fa, kerámia, szőttes voltak a főbb csoportok.

A délután folyamán a turócszentmártoni további múzeumi egységeket és az ott zajló interpretációs formákat mutatták meg a helyi kollégák: a Martin Benka házában található, műveit bemutató életmű-kiállítás, valamint a nemrég megújult, főként a turóci régió természeti világát bemutató Andrej Kmety múzeum volt a fókuszban.

Zárásként egy workshop-jellegű beszélgetésben ejtettünk szót közösen a projekt eddig lezajlott szakaszáról, valamint a következő ütem, vagyis a magyarországi februári projekthét kialakításának részleteit vitattuk meg.