
Felnőtt programok megvalósítási lehetőségei múzeumi keretek között |
Az Európai Unió Erasmus + programjának támogatásával múzeumunk partnerként vesz részt az „Adults in museums” projektben 2017 szeptembere és 2018 augusztusa között. Az észtországi koordinátor Parnüi Múzeum mellett partnerként még a Szlovák Nemzeti Múzeum turócszentmártoni intézményi egységei vesznek részt.
A projekt elsődleges célja a különböző nemzetiségű, profilú és méretű múzeumok közötti tapasztalatcsere és tudásmegosztás elősegítése az – elsődlegesen – felnőtteknek szóló programok és lehetőségek terén, melyet elsősorban az érintett területeken dolgozó múzeumi szakemberek mobilitásával: 3 tanulmányi látogatással valósítunk meg a mindhárom partner anyaintézményében.
Magyarországi tanulmányút
A projekt keretében megvalósuló programsorozat második állomásának a Magyar Nemzeti Múzeum budapesti központi épülete adott otthont 2018. február 5. és 8. között. Az első helyszín szakmai tapasztalatait és visszajelzéseit felhasználva dolgoztuk ki a Magyar Nemzeti Múzeum négy napos programtervezetét, amely több, a Magyar Nemzeti Múzeum központi épületétől eltérő állomást/programot is érintett, elsősorban a múzeum filiáléinak megismerése céljából.
A tanulmányút „nulladik” napján a két résztvevő ország (Szlovákia, Észtország) képviselői vonattal, ill. repülővel érkeztek Budapestre a déli órákban és a szállás elfoglalása után egy meglepetés – üdvözlő – programmal vártuk őket a múzeumban.
Az „Anna | Változatok székely asszonysorsra” c. időszaki kiállításunk keretei között egy táncház-programmal kedveskedtünk külföldi vendégeinknek és lehetőséget biztosítottunk arra is, hogy megismerkedjenek a munkatársainkkal.
Az első hivatalos projektnap Tomka Gábor főigazgató-helyettes köszöntőjével indult. Ezt követően egy rövid bemelegítő játék alapozta meg jó hangulatot és a koordinátorunk, Tvergyák Klaudia ismertette a részletes programot, amely a következőképpen alakult:
10.00 - 13:00 Workshop 1: Az állandó kiállításban alkalmazott módszerek megismerése
10:00-11:30 között Suba Eszter vezetésével egy múzeumpedagógiai óra bemutatására került sor – „Mátyás király és kora” címmel. A foglalkozás keretein belül a kollégák betekintést nyerhettek egy a múzeumpedagógiai foglalkozás részleteibe. A program érdekessége, különlegessége abban is megmutatkozott, hogy a „gyerekek” szerepét ezúttal a projekt résztvevői öltötték magukra s az érintett pedagógiai módszereket saját magukon tapasztalva kerültek közelebb az óra lényegéhez, céljaihoz. A foglalkozás több kreatív feladattal és források beemelésével, valamint tárgy-, fegyvermásolatok illetve ruharekonstrukciók használatával zajlott le.
12:00-13:00: A következőkben angol nyelvű tárlatvezetést tartottunk a múzeum állandó történeti kiállításának újkori kiállítótereiben. Az angol nyelvű vezetés célja az volt, hogy az résztvevők megismerkedjenek az intézmény által nyújtott tárlatvezetés sajátosságaival, és hogy a résztvevők között előre kiosztott kérdéseket tartalmazó kártyák segítségével felmérjük, hogy mennyire követhető, értelmezhető az az információ mennyiség, melyet egy klasszikus tárlatvezetés kapcsán átadunk az érintetteknek. Szerettünk volna továbbá képet alkotni arról, hogy milyen visszajelzések érkeznek a vezetések kapcsán gyakran felmerülő kérdésekre, egyedi esetekre.
14:30 - 18:00 Workshop 2: Az önkéntes program és az Élő Múzeum program megismerése
14:30-15:00:A délutáni blokk első részében a Magyar Nemzeti Múzeumban kialakított és alkalmazott önkéntes programok és ezzel kapcsolatos lehetőségek bemutatása került górcső alá. A rendszer részleteinek prezentálása Sóki Dia kolléganőnk szervezésében valósult meg, aki rövid, csoportmunkában végzett feladatokon keresztül ismertette az önkéntesség jelentőségét, intézményen belüli alkalmazását, valamint válaszolt a felmerülő gyakorlati kérdésekre, hiszen egyelőre még sem a szlovák, sem az észt partnereinknél nincs aktív, szervezett önkéntes program.
15:00-16:00: A délután következő része is az önkéntesség jegyében zajlott. Az érintett idősávban immár a múzeum önkéntesei tartottak egy rövid workshopot, a saját munkaterületeik bemutatásával, kreatív szituációs gyakorlatokkal és játékos feladatok beiktatásával. A szlovák és észt kollégák így közvetlenül is megismerkedhettek az önkéntesekkel és első kézből szármázó információkat kaphattak a munkájukról, tapasztalataikról.
16:30-17:30: Egy 100/100 Élő Múzeum program bemutatása következett. A délután egyik legjobban várt programját biztosítottuk külföldi vendégeink számára. A program érdekessége abban állt, hogy az egyik legrégebb óta futó élő interpretációs programot valósítottuk meg számukra angolul, amely során élő történeti karakterek is megjelentek korabeli ruharekonstrukciókban, adott történeti szituációba helyezve a látogatókat. Ilyen módon a programon résztvevők közelebb kerülhetek az adott kor múzeumtörténeti sajátosságaihoz, érdekességeket hallhattak a szereplők tolmácsolásában. A kísérlet meglehetősen pozitív eredményekkel zárult: mindkét múzeumi csapat szeretne saját, hasonló programot megvalósítani a közeljövőben.
A nap végén egy rövid értékeléssel egybekötött élmény-feldolgozásra került sor, amelynek során vendégeink kifejezték elismerésüket a kollégáinknak.
A második hivatalos projektnapon az MNM két filiáléjának bemutatása következett.
9:30-11:30: A SOM (Semmelweis Orvostörténeti Múzeum) mint kisebb múzeumi egység bemutatására került sor. Nagyon érdekes volt a külföldi vendégek számára egy specifikus gyűjtőkörű múzeum alapos felfedezése, közös kihívások, problémák átbeszélése.
14:30-17:00: Visegrádon a Mátyás király Múzeum programkínálatának megtekintése következett vezetéssel. A részletes körbevezetést követően egy meglepetés programot nyújtottunk a résztvevőknek. Suba Eszter, Vattay Liliána, Sutus Viktória és Biró Dávid közreműködésével a délelőtti előkészületeket követően a külföldi múzeumi szakemberek bepillantást nyerhettek egy 15. századi konyha mindennapjaiba.
A kolléganők korabeli ruhákban, korabeli alapanyagokból és eszközökből egy több fogásos menüsort, vagyis reneszánsz étel-ital különlegességek sorát ismertették meg az észt és szlovák kollégákkal, akiket kifejezetten érdekelt ez a program, hiszen hasonló, részben történeti ételkóstolással egybekötött programtípusokkal mindkét helyen rendelkeznek, így kiváló alkalom nyílt a célzott eszmecserére a lebonyolító kollégák között.
9:00-12:00 Workshop 3: Fiatal felnőttek, kísérleti kiállítások
9:00-10:00: „Anna | Változatok székely asszonysorsra” c. időszaki kiállítás megtekintése Bayer Árpád szakvezetésével. A vezetés célja többek között abban állt, hogy a résztvevők megismerjenek egy messzemenően újszerű időszaki kiállítástípust, és felismerjék az ebben rejlő lehetőségeket, azok alkalmazási formáit.
10:00-12:00: Sor került az eddig látott programok elemzésére az ún. „6 gondolkodó kalap” módszerrel. Ez a technika kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy megismerjük 1-1 program erősségeit ill. hiányosságait is, ötleteket gyűjtsünk és a reakciók, hozzászólások fényében orvosoljuk az esetleges problémás részeket. A csoportmunkára a Pollack-csarnokot választottuk és a moderátor szerepkörét ismét Tvergyák Klaudia látta el. A vegyes/kevert csoportok pedig segítettek a véleményeket ütköztetni.
13:30-17:30 Workshop 4: Múzeumi menedzsment, kommunikáció, marketing
13:30-14:00: Tolnai-Pálóczy Enikő tolmácsolásában előadást hallottunk a múzeumi közösségépítés, a különféle kommunikációs modellek és menedzsment alkalmazását bemutva. Ezzel átfogó képet kaptak a résztvevők arról, hogy a múzeum falain belül milyen komoly és sokrétű munka folyik, amely nélkülözhetetlen a múzeum mindennapi sikeres működéséhez.
14:00-14:30: Ezt követően tovább folytattuk a betekintést a múzeumi gyakorlati kommunikációs életébe. Így került sor az online kommunikációs eszközök, a marketing, facebook, instagram széleskörű felhasználási lehetőségeit bemutató előadásra, melyet a múzeum online menedzsere, Urbán Franciska prezentált. Az előadás kiváló alkalmat biztosított arra, hogy felismerjük, hogy az online kommunikáció milyen meghatározó szerepet játszik egy múzeum életében, amely a szlovák és észt kollégáknál még kevésbé szervezett formában zajlik egyelőre.
14:30-15:00: Az informatív előadások zárásaként Tvergyák Klaudia beszélt a pályázati lehetőségek sokszínűségéről, együttműködések lehetőségeiről és a témához kapcsolodó finanszírozási formák is előtérbe kerültek.
16:30-17:00: Rövid szünetet követően megtartottuk a záró beszélgetést és az értékelést s sort kerítettünk a következő projekttalálkozó/tanulmányút (Észtország) felvezetésére is. A valóban intenzív hét zárásaként minden résztvevő úgy távozott a workshopról, hogy az itt tanult/látott módszerek beépítésével egy saját múzeumi projektjének alapjait tudta felépíteni, így minden résztvevő számára hasznosan zárult a hét.
17:00-18:00: Az utolsó órában egy kötetlen tárlatvezetést biztosítottuk az érdeklődőknek az általuk preferált kiállítóterekben.
A legközelebbi tanulmányútra tehát Észtországban, a Parnüi Múzeumban kerül sor idén májusában, melyre az előkészületeket már áprilisban elkezdjük majd.