
Nem köztudott, hogy térhatású, háromdimenziós fényképek az első világháború idején is készültek. A térhatású fényképeket száz évvel ezelőtt sztereofényképeknek nevezték. A sztereofényképezés a fotográfia kezdeteitől jelen volt a képkészítési technikák között, s Magyarországon 1914-ig két népszerűségi csúcson is túljutott.
A sztereofénykép kettő, egymástól kissé eltérő képből áll, amelyeket az emberi szem állásának megfelelően két különböző szögből vettek fel ugyanarról a tárgyról. Ha a képpárt egy sztereonéző készüléknek nevezett szerkezetbe helyezve szemléljük, a két kép egyetlen térhatású, háromdimenziós képpé olvad össze az emberi agyban. A 19-20. század fordulóján a sztereofénykép-sorozatokat tömegesen gyártotta és forgalmazta számos cég – például az amerikai Underwood & Underwood (1882–1923), a Keystone View Company (1892–1970) és a német Neue Photographische Gesellschaft (1894–1922). A térélményt nyújtó képek különleges, ám nem túl drága szórakozásnak számítottak. Sokan megvették és gyűjtötték a külföldi országokat bemutató sztereofényképeket, mert ezek nézegetése a sztereoszkóp szerkezetben – különösen, ha a készülék olyan zárt konstrukció volt, amely kizárta a periférikus látást, vagyis a külvilágot – azt az érzetet kelthette az emberben, mintha ő maga is ott lenne a megörökített helyszínen vagy jelenetben. A sztereofotográfiák fénykora az 1910-es évek végén leáldozott, akkorra a képes magazinok és újságok, a mozgókép gyorsabban és lebilincselőbben tájékoztatták a nagyközönséget a világ történéseiről.
A Nagy Háború hadszíntereiről, eseményeiről beszámoló plasztikus képek még nagy érdeklődésre tarthattak számot. Erre alapozva a német, brit és amerikai cégek világháborús sztereofénykép-sorozatokat állítottak össze és árusítottak a képi információkra éhes nagyközönségnek.
Károly Ferenc József trónörökös (a későbbi IV. Károly király) a csatamezőn kitüntetéseket oszt a katonáknak. Ismeretlen helyen, 1914-1915, Neue Photographische Gesellschaft. Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye (A sztereofénykép térhatása visszaadható az „animált gif” fájl segítségével)
Az 1894-ben alapított német Neue Photographische Gesellschaftfényképészeti nyersanyagok, papírképek (köztük sztereofényképek), és képeslapok gyártásával és terjesztésével foglalkozott. A cég hat német nyelvű sztereofénykép-sorozatot adott ki a világháborúhoz kapcsolódóan, és kifejezetten a magyar közönség számára összeállított egy száz darabos, magyar nyelvű feliratokkal ellátott világháborús sztereofénykép-sorozatot is. Ebből egy példányt a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára őriz. A „Világháboru 1914-16.” című sorozat száz darab fekete-fehér, 9×18 cm-es fénykép-papírra másolt felvételt tartalmaz.
Az 1892-ben az Egyesült Államokban alapított Keystone View Company a sztereofényképek készítésére, sokszorosítására és terjesztésére szakosodott. A cégnyolc világháborús sorozatot adott ki, és az egyes sorozatok különböző darabszámú verziókban éveken keresztül megvásárolhatóak voltak. Az első sorozatot 1916-ban adták ki, a legutolsót 1932-ben.
Sebesültek szállítása szánokon Jakobéniben. Bukovina, 1915. Neue Photographische Gesellschaft. Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye
Ezek a sokszorosított fotográfiák a múlt tárgyi kultúrájának, a mozgófilm előtti világ vizualitásának, az információhoz jutás módjainak különleges emlékei. A Keystone sorozat – ahogy a német válogatás is – propaganda-anyag, s mint ilyenek, lehetőséget adnak a szembenálló felek propaganda-eszközeinek összehasonlítására. Mindkét sorozat tartalmaz olyan felvételeket, amelyek a saját oldal katonáinak felkészültségét és sikereit hivatottak bizonyítani – ezek például a hadseregek pusztító hatású fegyvereiről, a lövészárkok életéről, a csatákban megszerzett zsákmányról és az ellenséges hadifoglyokról készült fényképek. A katonák élelmezésének és a sebesültek ellátásának képei szintén ezt a célt szolgálták mindkét sorozatban. Beállított jelenetekre is rábukkanhatunk a válogatásokban – a megkomponált fényképek magabiztosságot, erőfölényt sugárzó üzenete a propagandaanyagok gyakran használt eszköze volt.
Brit vöröskeresztes mentőcsapat francia szolgálatban, Észak-Franciaország, 1914-1918. Keystone View Company. Magángyűjtemény
A Magyar Nemzeti Múzeum, közösen Felvinczi Sándor magángyűjtővel ,Nézőpontok. Térhatású fényképek a Nagy Háborúból címmel időszaki kiállítást mutatott be 2014. december 19. és 2015. február 15. között. A kiállítás jelenleg vándorol: a budapesti bemutató után Zalaegerszegen és Kaposváron volt látható, 2015. október 22. és 2016. január 30. között a szentesi Koszta József Múzeumban várja a látogatókat. A Nézőpontok kiállításban látható képeket a német Neue Photographische Gesellschaft (NPG) száz képet tartalmazó Világháború 1914–16. sorozatából, az amerikai Keystone View Company 1923-ban kiadott háromszáz darabos sorozatából, valamint privát fényképezők nem közlésre szánt, szabadabb témaválasztású sztereofelvételeiből válogattuk.
Hajókon csapatokat és lovakat szállítanak Szerbiába, 1915. Neue Photographische Gesellschaft. Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye
További információk a Nézőpontok című kiállításról és az első világháborús sztereofényképekről:
http://nezopontok3d.hu/
https://www.facebook.com/nezopontok3d
Bognár Katalin