
Ady Endre személye és költészete számos képzőművészt megihletett. Halálának 100. évfordulóján a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményéből választott Ady-érem felidézésével emlékezünk.
Beck Ö. Fülöp érme különösen alkalmas e megemlékezésre, hiszen két hasonló pályát bejáró művészről van szó: ahogy Ady a magyar költői nyelv megújítójaként stílusteremtő volt, úgy pályatársa, az érem alkotója, joggal nevezhető a modern magyar éremművészet egyik megteremtőjének, formakészletének tudatos fejlesztőjének. Beck Ö. Fülöp sokoldalú és termékeny művész volt, aki eredetileg ötvösnek tanult az Iparművészeti Iskolán. Erre utal nevében az „Ö” betű, melyet egy 17. század derekán élt, kecskeméti származású, Péter nevű ötvös mester, 1884-ben nyomtatásban kiadott ötvöskönyvének hatására vett fel. Pályája kezdetén – hasonlóan Adyhoz – Párizsban meghatározó művészeti élmények érték. Állami ösztöndíjjal az École des Beaux-Arts éremosztályán a neves Hubert Ponscarme növendékeként sajátította el a modern francia éremművészet naturalista, festői hatásokat kedvelő stílusát. Majd későbbi korszakaiban is sok olyan közös pontot találhatunk művészetében, ami Ady líráját is jellemzi, mint az allegorikus ábrázolás és a szecessziós stilizálás.
Közismert, hogy Beck Ö. Fülöpöt a Nyugat íróköréhez szoros szálak kapcsolták. Mikes Kelement, II. Rákóczi Ferenc íródeákját ábrázoló érmét az 1908-ban induló folyóirat a címlapjára tette, így az éremkép egyfajta emblémája lett a lapnak, amelyet következetesen használt fennállása végéig. Az Ady-érem keletkezése szintén a Nyugathoz kötődik, hiszen a szerkesztőség felkérésére készült és azt 1928-ban a lap minden előfizetőjének megküldték. Előlapjára Ady szuggesztív portréja került, hátlapján pedig az Új Vizeken járok című versének központi szimbólumának képi megjelenítését látjuk. Bár az előlap portréját illetően az érem kezdetben meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült, mivel sokan idegennek érezték a karaktert. Valóban, nem a jól megszokott, unalomig ismételt formája ez a költő arcmásának, sokkal inkább a költő szellemi portréját tükrözi, az ellentmondásoktól sem mentes jellemrajzát, amely egyszerre lemondó és dacos, reményt vesztett és eltökélten küzdeni akaró. Beck Ö. Fülöp művészien fogalmazta meg a plasztika nyelvén mindazt, amit Ady Endre sajátos költői magatartása jelent.
Pallag Márta
