
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal közzé tette 2018-tól támogatott projektjeit. A Magyar Nemzeti Múzeum kutatói közül dr. Fábián Szilvia „Az anyagi kultúra változó horizontjai: a mindennapi és szimbolikus tevékenységek színtereinek vizsgálata a késő rézkori települések leletanyagának többszintű értelmezésével” című kutatási projektje a kutatói kezdeményezésű témapályázatok keretében nyert támogatást. A kutatási projekt kezdési időpontja 2018 december.
A támogatást elnyert kutatás fő célkitűzése, hogy a Kr.e. IV. évezredben élt közösségek település-maradványairól származó leletek (tárgyak, eszközök, jelenségek) minél sokrétűbb vizsgálatával (archaezoológia, archaeobotanika, geológia), illetve statisztikai és térinformatikai elemzések segítségével körvonalazzuk a településeken egykor létező háztartásokat, mint az emberi közösségek legkisebb ismert egységét. A használati tárgyak és jelenségek beható vizsgálatával megismerhetjük az egy háztartásban élő emberek hétköznapi tevékenységeit, a háztartások összehasonlításával láthatóvá válnak a településeken belüli munkamegosztások, speciális tevékenységek színterei. Megismerhetjük egymáshoz való viszonyukat, eltéréseiket, és helyüket a közösség, illetve a település életén belül. Amennyiben az elemzések/kutatás útján sikerül felvázolnunk a háztartások mindennapi életét, akkor sikerülhet közösségi élet különböző szintű színtereit is láthatóvá tenni, így közelebb juthatunk az őskori közösségek társadalom-szerveződési folyamatainak mozgatórugóihoz.
Vezető kutató:
Dr. Fábián Szilvia (Magyar Nemzeti Múzeum)
Kutató csoport tagjai
Berente Zoltán (Magyar Nemzeti Múzeum)
Czifra Szabolcs (Magyar Nemzeti Múzeum)
Dr. Csippán Péter (ELTE BTK Régészettudományi Intézet)
Dr. György László (Budavári Ingatlanfejlesztő és Üzemeltető NKft)
Dr. Marton Tibor (MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézete)
Priskin Anna (Déri Múzeum, Debrecen)
Dr. Rajna András (Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre)
Dr. Serlegi Gábor (MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézete)
