
Agyagszobrocska töredéke a zalavári apátságból
Zalavár-Várszigeten a Szent Istváni alapítású bencés apátság épületegyüttese maradványainak a feltárását kezdtük meg az idén. Egy különösen forró délelőttön a gyepszint alatti törmelékrétegből egy fehér agyagból formált női fej töredéke bukkant elő. Teljes magassága 6,2 cm, szélessége 8,6 cm. A finom vonású arcot hullámos, szétterülő hajkorona keretezi, a fürtöket a homlok felett ékköves diadém szorítja le, mögötte a hajat a fejtetőn keresztül húzódó választék osztja ketté. A megmaradt felület alsó részén („tarkótájon”) simító eszköz nyoma látszik. A töredék belseje üreges, a felülete itt egyenetlen, a simító eszköz apró nyomával.
A szobrocska elő-és hátoldala, valamint belseje (fotó: Ritoók Ágnes)
A zalavári, eredetileg női szentet / angyalt ábrázoló szobrocskához hasonló figurák – a Szűz Máriát, illetve a gyermek Jézust megjelenítő darabokkal együtt – a 14. század végétől terjedtek el Európában. Különösen népszerűek voltak német területeken és Németalföldön, ahol nagy tömegben, különböző méretekben gyártották őket. Anyaguk Rajna vidéki agyagbányákból származó finom, fehér ún. pipaagyag, amely az alabástromhoz hasonló színe, ám jóval alacsonyabb ára miatt gyorsan népszerűvé vált. Az agyagot fa (ritkán kő vagy fém) nyomódúcba préselték. Nyomódúcot kezdetben csak az előoldal készítéséhez használtak, a hátoldalt szabad kézzel formálták meg. Később dúc készült a hátoldal számára is. A legjelentősebb műhelyközpont Utrecht volt. Itt készültek a 15–16. században a legszebb, legkidolgozottabb szobrocskák.
Utrechti pipaagyag szobrocskák, 15. század (Forrás)
A lelőhelyeik alapján ezek leggyakrabban egyházi környezetbe (kolostorokba) kerültek. Német területen sokkal több, ám kevésbé színvonalas darabot találtak, elterjedésük itt polgári környezetben is igazolható. Közép-Európába, így a Magyar Királyságba is több darab került, elsősorban német területről, de helyi előállításuk is feltételezhető a 15–16. században.
A szobrocskák nyomódúcainak előképei különböző, többnyire vallásos tiszteletben álló művészeti alkotások (szobrok, képek) voltak. A hasonlóság alapján a másolatoknak is csodatévő erőt tulajdonítottak. A könnyen sokszorosítható, olcsó alapanyagból készült, széles körben elterjedt szobrocskák a késő középkori népi vallásosság emlékei közé sorolhatók.
A zalavári szobrocska a hasonló darabokhoz képest is kiemelkedően igényes megformálása alapján utrechti műhely terméke a 15. század második negyedéből. Kit ábrázolt az alkotó? A meghatározást nem segítik további részletek, így elsősorban egy-egy szentre jellemző tárgyak, az ún. attribútumok. Egy nagyon hasonló, ám teljes alakos ábrázolást az alak mellett álló torony és a kezében tartott pálmaág alapján Szent Borbálaként azonosítottak. Jan van Eyck 1432-ben elkészült genti oltárképén ugyanakkor az angyalok viselnek a zalavárihoz hasonló diadémot.
A genti oltár részlete: Szent Cecília és az angyalok kara (Forrás)
A jövőre folytatódó ásatás remélhetőleg további töredékekkel segíti majd az ábrázolás kilétének meghatározását.
A 2022. évi kutatás az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Titkársága és a Magyar Nemzeti Múzeum Nemzeti Régészeti Intézete támogatásával valósulhatott meg.
Szerző: Ritoók Ágnes
Javasolt irodalom
- Czymbalak, Tomasz – Hladíková Trachtová, Nela: Soubor drobné figurální plastiky s náboženskou tematikou z novoměstské lokality Palác Národní v Praze. Staletá Praha 32:2 (2016) 28–52.
- Grimm, Gerald Volter: Vom Modello zum Model. Herstellungsverfahren und Weiterverarbeitung spätmittelalterlicher Bilddrucke. Keramik und Technik. Beiträge zur Mittelalterarchäologie in Österreich 27 (2011) 145–154.
- Grimm, Gerald Volter: Kleine Meisterwerke des Bilddrucks. Ungeliebte Kinder der Kunstgeschichte. Handbuch und Katalog der Pfeifentonfiguren, Model und Reliefdrucke. Erlangen 2011.
- Kocsis Edit: Különleges kerámiák és emberfejes edények a középkori Visegrádról / Unusual ceramics and vessels reminiscent of human heads from medieval Visegrád. In: Mesterségek és műhelyek a középkori és kora újkori Magyarországon. Tanulmányok Holl Imre emlékére / Crafts and workshops in Hungary during the Middle Ages and the early modern period: Studies in memory of Imre Holl. Szerk.: Benkő E. – Kovács Gy. – Orosz K. Budapest 2017, 289–306.
- Madonna szobrocska (T34), Szent Borbála szobrocska (T35), Gyermek Jézus szobrocska (T36).(Magyar Károly); Szent Kristóf szobor Klastrompusztáról (T25) (Wehli Tünde). In: „Látjátok feleim …” Magyar nyelvemlékek a kezdetektől a 16. század elejéig. Az Országos Széchényi Könyvtár kiállítása 2009. október 29 – 2010. február 28. Budapest 2009, 380–382.
- Rudy, Kathryn M.: Skeuomorphs in Late Medieval Europe: Playful and Utilitarian Approaches to New Materials. Perspektiven auf materielle Kultur. MEMO 5 (2019) 41–54.
