IDŐSZAKI KÍNÁLATUNK
KÍNÁLATUNK NEMZETI ÜNNEPEKRE
A szabadság állomásai – Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc
Igényelhető: 2023. március 7–10.; 14.
1848/49 másképp! Március 15-e történéseit órára pontosan mindannyian óvodától kezdve betéve fújjuk. Sokszor érezhetjük úgy, hogy a száraz kronológiai adatok között pont a lényeg vész el. Melyek a kevésbé ismert, de mégis történelemfordító események? Milyen legendák élnek a forradalomról a mai napig? Miről mesélhet egy ifjú 1848 márciusának hajnalán? Mely ikonikus tárgyak emlékeztetnek az eseményekre? Ismerjék meg a forradalom és szabadságharc történetét autentikus helyszínen.
A hozzánk érkező diákok nem távoznak üres kézzel!
Ajánlott korosztály: 3–12. évfolyam
Kérhető időpontok: 10:00 órától folyamatosan 20 percenként.
A programot külön igény esetén megszervezzük iskolák, iskolai évfolyamok számára. Min. létszám: 200 fő.
A népszabadság állomásai – Az 1956-os forradalom és szabadságharc
Igényelhető: 2022. október 18–22.
Milyen sajátosságai vannak a diktatúrának? Kik voltak a totális hatalom gyakorlói? Milyen okok vezettek a forradalom kitöréséhez? Melyek azok a szimbólumok, amelyek a mai napig az 1956-os eseményeket juttatják eszünkbe? A programunk során az osztály küldetést is kap: le kell leplezni a besúgót!
Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam
Kérhető időpontok: 10:00 órától folyamatosan 20 percenként.
A programot külön igény esetén megszervezzük iskolák, iskolai évfolyamok számára. Min. létszám: 200 fő.
ÁLLANDÓ KÍNÁLATUNK
Irány a Muzi! Múzeumi óra a Múzeumkertben
Milyen eseményeknek voltak tanúi a múzeumkerti szobrok? Hol gyülekeztek a márciusi ifjak? Milyen játékokat játszottak a Muziban több mint 100 évvel ezelőtt a gyerekek? Ismerjük meg közösen milyen évszázados titkok rejtőznek a Nemzeti Múzeum kertjében!
Ajánlott korosztály: 1–12. évfolyam
A régész és a restaurátor
Mely szakemberek munkájának nyomait fedezhetjük fel egy múzeumi kiállítás tárgyain? Barlangot, hatezer éves házat és bronzkori sírokat tanulmányozunk, majd egy régészeti feltárás rekonstruálása után magunk is restaurálunk.
Ajánlott korosztály: 1–6. évfolyam
Vértesszőlősi Sámuel és utódai – Az őskőkor
Mit láthatott az ősember, ha kitekintett a barlangjából? Hogyan élt és hogyan szelídítette meg maga körül a világot?
Ajánlott korosztály: 1–6. évfolyam
A megszelídített világ – az újkőkor
Az újkőkor és a rézkor idején az ember már földet művelt és állatot tenyésztett, állandó településeken élt. Eszközeit kőből, csontból, agancsból, agyagból, rézből és aranyból készítette el. Fedezzük fel, mit találtak fel több ezer éve!
Ajánlott korosztály: 1–6. évfolyam
Élet az ókori Pannóniában
Pannóniába vezető utunk során legionáriusokkal találkozunk, megtanuljuk helyesen felölteni a tógát és ellátogatunk egy piacra is, ahol kiderül: nem is olyan barbárok a barbárok.
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
A Seuso-kincs
Pannóniai utunk során egy római villába látogatunk, ahol megnézzük, mi jelentette a gazdagságot akkoriban. Betérünk Seusóhoz egy lakomára, megismerkedünk a római étkezési szokásokkal és a mitikus hősök történeteivel.
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Honfoglaló mindennapok
A 9. század végén a Kárpát-medencébe érkeztek a magyarok. De vajon hogyan kezdték megszervezni életüket honfoglaló őseink ezen az új területen? Hogyan élhettek a mindennapokban, milyen állatok vették körül őket, milyen ruhában jártak, hogyan dolgoztak?
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Szent István országa
Királyság! Építsünk együtt királyságot! Földvárak, veremházak mélyére nézünk, megszervezzük mindennapjainkat a 11. században.
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
A magyar lovagkor – Az Anjouk kora
Kit nevezünk magyar lovagkirálynak? Miért kaphatta ezt a címet? Kik is azok a lovagok és mi az a lovagi kultúra? És mégis, mit köszönhetünk az Anjou királyainknak? Derítsük ki közösen!
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Mátyás király országa
Mit tudtok Mátyás királyról? Igazságos volt? Ki volt a legnagyobb hadvezére? Látogassunk el Mátyás országába, ismerjük meg együtt a király hatalmas seregét, barangoljuk be a palotát, kukkantsunk be a könyvtárba és a konyhába. Szervezzünk meg együtt egy fényűző lakomát!
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Az írás megmarad…
Hogyan készültek a könyvek Guttenberg előtt? Látogassunk el egy kolostorba, és ismerjük meg a szerzetesi élet rejtett világát. Az órán kipróbáljuk a lúdtollal írást, és belekóstolunk a kalligráfia aprólékos munkájába. Az elkészült remekműveket mindenki hazaviheti.
Ajánlott korosztály: 3–12. évfolyam
„Vitézek, mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az végeknél?”
Élet a három részre szakadt országban, végvárakon innen és túl: várvédelem felsőfokon. Túl akarsz járni a törökök eszén? Ismerd meg fegyvereiket, harcmodorukat. Állj be a végvári vitézek közé, fejleszd ki a legjobb bástyatípust és védd meg a váradat!
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Török kori mindennapok a három részre szakadt országban
Három rész, de mégis egy! Vajon hol találjuk a magyar kultúra központját a korszakban? Mi történik a bécsi, budai és gyulafehérvári uralkodói központokban? Gasztronómia, orvoslás, divat és kultúra. Ismerjük meg együtt, milyen máig tartó hatása van a majd 150 éves török uralomnak!
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Rákóczi zászlaja alatt
Rákóczi Ferenc zászlaja alatt gyülekezünk, hogy elkísérjük őt a kuruc–labanc küzdelmeken keresztül egészen Rodostóig. De vajon hogyan éltek az emberek a szabadságharc ideje alatt? Hogyan szórakoztak? Milyen lakomákat tartottak? Rákóczi fényes udvarában ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk!
Ajánlott korosztály: 1‒12. évfolyam
Élet a barokk mesevilágban
Ismerd meg a barokk kastélyok fűzőkkel, krinolinokkal, parókákkal és legyezőkkel teli mesebeli világát! Légy részese Mária Terézia káprázatos udvarának és vizsgáld meg közelebbről II. József rendeleteit. A pompa és fényűzés magáért beszél, de vajon az alsóbb társadalmi rétegek mindennapjai is hasonlóan teltek?
Ajánlott korosztály: 5‒12. évfolyam
Reformkori forgatag
Mit köszönhetünk a reformkornak? Új eszmék, új politikai és társasági színterek. Ismerkedjünk meg a korszak mindennapjaival, vívmányaival és kiemelkedő alakjaival.
Ajánlott korosztály: 6–12. évfolyam
Hadba hívó – A forradalom és szabadságharc
Milyen okok vezettek a forradalmi eszmék megszületéséhez? Kik azok a márciusi ifjak, és milyen szerepük volt március 15-én? Petőfi valóban elszavalta a Nemzeti Múzeum előtt híres versét, a Nemzeti dalt? Miért torkollt a forradalom szabadságharcba? Ismerjük meg együtt 1848/49 eseményeit a forradalom egyik emblematikus helyszínén!
Ajánlott korosztály: 1–12. évfolyam
„Boldog" békeidők
Fejlődő gazdaság, átalakuló társadalom a dualizmus korában. Világváros születik: Budapest! Újdonságok a férfi és a női időtöltésben, a társas élet színterei a dualizmus kori Magyarországon: korzó, kávéház, táncmulatság. Illem és etikett a gyakorlatban!
Ajánlott korosztály: 5–12. évfolyam
„Imádkozik a király…” – Az első világháború Magyarországon
Hatalmi célok, emberi sorsok. Az addig soha nem látott pusztítással járó háború, amire senki nem számított. Kiszakítva a hétköznapok jól ismert keretei közül, miként adható vissza a normális élet illúziója még a lövészárok mélyén is? Van mód a visszatérésre…?
Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam
Frontvonalon innen és túl ‒ Magyarország a II. világháborúban
Politika, revízió, háborús borzalmak: hogyan lépett be az ország a háborúba? Mi történt a keleti fronton? Hogyan vált az ország területe harctérré? Múzeumi óránk során a hadba lépéstől a fegyverletételig ismerkedünk meg a világháború nyomasztó éveivel.
Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam
Az 1956-os forradalom és szabadságharc
Sztahanovisták, traktorista lányok, pajtások: a Rákosi propaganda kirakatemberei. De mi húzódik a háttérben? Hogyan nőtt a feszültség az élet minden területét átszövő totális diktatúrában? Mely okok vezettek az október 23-i eseményekhez? Fejtsük meg együtt a tárgyakban rejlő történelmet és emlékezzünk együtt nagyszüleink és dédszüleink hőstetteire.
Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam